Dietistgodkänd frukost

20141025_104720

Det här är en normal helgfrukost här hemma. Det kan variera lite men i det stora hela så är det så här vi äter när det finns tid till det. Det vore kul att veta exakt hur nyttig eller onyttig den egentligen är så jag bad en dietist att granska min frukost. Här är resultatet:

Vi börjar med dryckerna; många tror egentligen att juicer är nyttiga men egentligen är det  riktiga sockerfällor. Därför är Proviv50, med 50% mindre socker än vanliga Proviva ett bra val. Istället för vanligt socker innehåller den steviolglykosid, ett relativt nytt sötningsmedel (marknadsförs som mer naturligt än aspartam). Om man har känslig mage är Proviva ett bra val eftersom det innehåller bakteriekultur. Dock är det inget bra val för glutenintorelanta eftersom det innehåller havremjöl som inte kommer från rent havre och maltmjöl av korn. Svart te innehåller mineraler och antioxidanter men hämmar upptaget av järn. Ett rikligt intag av svart te kan också bidra till förstoppning.

Surdegsbröd är gott och nyttig. Det höjer blodsockret långsamt och innehåller mindre mängd fytinsyra vilket är positivt för järnupptaget. Messmör håller magen igång, är fettsnålt och kalciumrikt men innehåller tyvärr relativt mycket socker. Cream cheese, med  fetthalt på  23% som är vanligt förekommande i ost, kan med fördel bytas ut mot  ett magrare alternativ som Philadelphia Light.  Tomat och sallad är självklara nyttigheter.

Ägg är perfekt till frukost. Det är magert samt rikt på protein och mineraler. Kokt ägg är bäst eftersom det inte innehåller något stekfett.

I varje frukost bör också en mjölkprodukt ingå för att säkra intaget av kalcium. Syrade mjölkprodukter är att föredra eftersom de har ett lägre glykemiskt index och höjer blodsockret långsammare. Det innehåller dessutom bakterier som är bra för magen. Det bästa är givetvis att välja en naturell, osötad produkt med relativt låg fetthalt.  Den rostad hemmagjord granolan  innehåller fullkornsdinkel, olika nötter och frön och är rikt på fibrer och nyttiga omättade fettsyror. Det man bör tänka på är att även nyttigt fett innehåller lika mycket kalorier som allt annat fett.

En frukt hade gjort frukosten komplett men annars  är det en relativt välbalanserad och klart godkänd frukost.

 

Jag tackar min vän dietisten och hälsar en god söndagsförmiddag  till er alla.

//Marie-Louise

 

 

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s