Det goda enkla

20141018_193615

Framför mig på köksbordet ligger Det goda enkla, Anna Bergenström och dottern Fanny Bergenströms senaste kokbok. Den är fylld av nya recept och vackra inbjudande bilder på mat. Jag bläddrar igenom sidorna, dröjer kvar titt som tätt vid recept som fångar mitt öga. Det är mycket grönt, bönor och linser. Det är mat för vegetarianer men också för fisk- och köttätare. Och, vågar jag nog påstå, det är ett nytänk format efter en ny tids kulinariska behov och önskningar. Nu gäller det att testa recepten också för att se om de är så goda och enkla som titeln lovar. Inte för att jag för ett ögonblick betvivlar det när Anna Bergenström är inblandad utan mer för att man blir så våldsamt inspirerad och sugen att testa, direkt.

Eftersom jag av en slump har både hemgjord vaniljglass i frysen och päron och färsk rosmarin här hemma så börjar jag med en enkel och okomplicerad dessert.

20141018_151843

Stekta rosmarinpäron

Skalar och klyftar päronen. Hackar lite rosmarin. Värmer sedan  smör i en stekpanna och lägger  i päronen. Steker någon minut och strör sedan över muscovadosocker (jag använder mörkt). Steker  ytterligare några minuter tills päronen fått en fin glansig färg. Serverar med vispad grädde eller vaniljglass. Voilà!

Tänker på uttrycket less is more. Om dessa enkla päronklyftor representerar resten av kokboken, och därom betvivlar jag inte, så har vi många nya goda matupplevelser framför oss. Man bugar och tackar författarna.

//Marie-Louise

PS. I nästa  Meat Free Monday-inlägg  kommer ännu ett recept  från Det enkla goda.

Kommentera

