Meat Free Monday #21

20141013_182707

Jag gillar bulgur. Det är gott och man känner sig mätt. Nu har jag testat en ny bulgurvariant, rödbetsbulgur. Den går verkligen inte av för hackor, den kommer jag att göra ofta. Orginalreceptet hittade jag i Sallader med Arom av Karolina Sparring och den innehöll kött istället för halloumiost (skriver jag om i inlägg imorgon).  Boken lånade jag nog strax efter att den kommit ut 2004  på bibliotek men jag hade alldeles glömt bort den tills för några veckor sedan när jag fyndade den på Stadsmissionen i Skärholmen. Fick ett splitter nytt (ser helt oanvänd ut) exemplar för 30 spänn. Har sett att den finns på Adlibris också, men för ett något högre pris. Ibland har man tur.

Det fungerar bra att förbereda alla delar utom halloumin som man lagar precis innan man äter.

Rödbetsbulgur med halloumi  (ca 3-4 portioner)

Rödbetsbulgur:

2 kokta rödbetor

1/2 dl rapsolja (eller annan neutral matolja)

saft från en 1/3 citron

1 vitlöksklyfta

en kvist rosmarin

1/2 msk vinäger

salt och peppar

Koka bulgur (läs på förpackningen hur du ska gå till väga)  och rödbetor (kokas ca 30 minuter, tills mjuka). Mixa rödbetorna med alla rapsolja, citronsaft, vitlöksklyfta, rosmarin och vinäger. Blanda ner den röda röran i bulgurn, salta och peppra.

 

Chèvrekrämen:

100 g chèvre

2 dl crème fraiche

1 chilifrukt (styrka efter egen smak)

1 msk flytande honoung

Blanda chèvren med de övriga ingredienserna till en slät röra.

 

Rosmarinvinaigrette:

1/2  msk rosmarin

1/2  msk  franska örter

1/2  msk dijonsenap

2 msk äppelcidervinäger

1/2 msk balsamvinäger

1 liten vitlöksklyfta

1 tsk honumg

lite salt

1 dl rapsolja (eller annan neutral olja)

 

Sallad:

Blanda grönsallad, tomater (jag halverade  babyplommontomater) , gurka (som man kan skära i halvmånar) och strimlad rödlök.

 

Halloumi:

skivad halloumi (200 g räcker till 2-3 portioner)

rapsolja

rosmarin

timjan

en aning salt

smör

Skiva halloumin och lägg skivorna i en skål med rapsoljan, kryddorna och saltet. Vänd så att marinaden täcker skivorna. Värm en stekpanna med smör i. Stek halloumiskivorna på ganska hög värme tills de får fin färg.

 

Börja med salladen när du komponerar ihop delarna på tallrik. Jag la salladen i en cirkel med plats för rödbetsbulgurn i mitten. Rosmarinvinaigrett ringlas över salladen (men spara en del). På rödbetsbulgurn lägger jag de stekta (eller grillade om man så vill) halloumiskivorna. Chèvrekrämen portioneras sedan ut vid sidan av halloumin och sist ringlas det som är kvar av rosmarinvinaigretten över den fyllda tallriken.

// Marie-Louise

 

 

 

Kommentera

