Surdegsbröd #5

20141012_002600

Nu är klockan snart halv ett. Spisen med baksten längst ner är varm, på högsta värme. Bröden har jäst fint i sina brödkorgar och jag sätter ett finger mot degytan och trycker lätt för att kontrollera om degen är färdigjäst. Den lilla fördjupningen som orsakas av den lätta tryckningen försvinner snabbt nog, jäsprocessen är klar. Jag lägger en stor rund bakspade av trä över en brödkorg i taget och vänder. Var brödkorgen ordentligt mjölat när jag la i degen tidigare så går det enkelt och smidigt att lyfta av brödkorgen nu och…voila, där ligger degbiten, fint formad och med mönster från brödkorgens insida.

20141012_002750

Gör två snitt med vass kniv på de ogräddade bröden. Sätter sedan snabbt in dem i ugnen och sänk värmen till 250 grader. Längst ner i ugnen placera jag ett litet rostfritt fat med 2-3 isbitar på för att få en fin och knaprig yta på brödet. Efter 15 minuter sänker jag värmen till 200 grader och öppnar och stänger  ugnsluckan snabbt  några gånger. Detta upprepas  efter både 20 och 25 minuter.

20141012_004457

När det har gått 30 minuter tar jag ut bröden med brödspaden (naturligtvis måste man justera minutrarna här så att det passar spisen man använder). Lägger bröden för svalning. Innan jag går och lägger mig för att sova rullar jag in dem i bakduken och låter dem ligga på köksbänken. Vad härligt att få nygräddat gott bröd till frukosten imorgon.

20141012_010226

// Marie-Louise

 

Kommentera

