Surdegsbröd #4

Kom hem senare än jag tänkt. Har besökt biblioteket och sett 100 steg mellan Bombay och Paris, en film där handlingen utspelar sig i restaurangmiljö. Rekommenderas till alla matintresserade och till dem som gillar feelgood-film. Nu har jag att välja mellan att låta surdegen stå kvar i kylskåpet tills imorgon bitti eller att baka den nu i kväll (i natt). Klockan är snart halv 11 men jag väljer det senare och stjälper upp surdegen på den mjölade köksbänken. Glömmer att fotografera surdegen som nu jäst upp nästan till bunkens brädd. Delar degen i två delar, den ena något mindre än den andra eftersom brödkorgarna som jag tänker använda är av olika storlek. Runddriver degbitarna, dvs. jag använder handflatan och viker in en flik av degen in mot mitten av degen. Fortsätter vika in flikar runt degen tills den känns spänd, det blir några varv. Vänder sedan ner degen , med skarven vänd neråt, i  rikligt mjölad brödkorg. Det är enkelt och det går snabbt (åtminstone när man gjort det några gånger).

20141011_223935

Täcker brödkorgarna med en bakduk. De ska jäsa i  ca en och en halv timme. Nu kan jag ägna mig åt något annat ett tag. Får bara inte glömma att slå på bakugnen i god tid så att den blir riktigt varm innan brödet ska in. Ska kolla om det finns någon lagom spännande deckare på tv som man kan fördriva tiden med så länge.

//Marie-Louise

 

Kommentera

