Surdegsbröd #2

Åh, vad härligt med sovmorgon. Nu är klockan 9.00 och jag är utvilad och redo för nästa steg i brödbakandet. Tittar till surdegen som jag blandade till igår kväll.  Den ser perfekt ut där den står med sina jämt fördelade bubblor.

20141011_090220

Ställer bunken på min hushållsassistent och blandar i ytterligare 500 g vatten, 350 g rågmjöl och 550 g vetemjöl special. Kör med assistenten i 5 minuter på låg hastighet. Sedan blandar jag i 20 g salt och 6 dl grovhackade valnötter. Ibland kan jag ha i mer och ibland mindre mängd valnötter.  Kör ytterligare i 3 minuter med assistenten.

20141011_091548

20141011_092149

Inser att utan min assistent  skulle det knappast bli brödbak så ofta här hemma. Jag lyfter av bunken, drar plastfolie över och ställer den på spisen. Där får den stå en timme eller lite längre, tills den har börjat jäsa upp något. Nu är det dags för frukost. Vi ses!

20141011_092445

//Marie-Louise

2 kommentarer

Kommentera

