Surdegsbröd #1

20141010_233157

Klockan är 23.00 och det är fredag kväll. Helgens surdegsbak sätts igång. Jag tänker gå både till bibliotek och på bio imorgon så det behövs en plan för att allt ska klaffa. Har ingen lust att avstå från varken hembakat surdegsbröd eller bio. Och inte tänker jag offra min nattsömn heller. För några veckor sedan, efter ett hastigt påkommet biobesök, drog bakandet ut på tiden och jag kom inte i sängs förrän kl.4 på morgonen. Nu ska det bli andra bullar av…eller bröd. Tänker baka ett av mina favoriter, ett härligt valnötsbröd. Blandar 100 g rågsurgrund (som jag tar från burken med rågsurgrund i kylskåpet)  med 300 gram ljummet vatten och  180 g rågmjöl. Drar plastfilm över bunken och ställer den på spisen som är varm efter tidigare användning av ugnen. Där får den stå tills imorgon bitti.

God natt!

//Marie-Louise

Kommentera

