Let’s come together…

Jag tror jag skrivit tidigare här på bloggen, apropå ”Äta djur”, hur mat inte bara är att få i sig näring för att överleva, utan även en social företeelse. Det finns etikettregler för hur man ska äta, och högtider som helt kretsar kring olika typer av middagar: tacksägelse och kräftskiva t.ex. För att inte tala om julbord, påskbord och midsommarbord. Mat är helt enkelt i mångt och mycket en social grej. Därför blir jag så himla glad när man tar ”måltiden” och använder till att skapa broar, att inkludera och minska avstånd.

united noshes

Ett exempel är United Noshes. United Noshes är ett amerikanskt projekt – skapat av Jesse och Laura – som går ut på att äta sig genom alla FN:s medlemsländer. En middag per land, och nya middagsgäster varje gång. ”A combination of old friends, new friends and friends of friends” skriver dom på hemsidan. Speciellt intresserade är dom av att komma i kontakt med människor med anknytning till det land de lagar mat från vid varje tillfälle. Tidigare har de hållit till i Brooklyn, New York, men efter en flytt så är det numera Portland, Oregon de håller till i. Så har ni vägarna förbi Portland så tycker jag definitivt ni ska kolla upp United Noshes och om de har något middag på gång.

Ett annat exempel är Invitationsdepartementet. Invitationsdepartementet är ett svenskt projekt som går ut på att någon som talar flytande svenska bjuder hem någon som håller på att lära sig svenska på middag. Jag tycker personligen att det verkar vara ett himla häftigt sätt att lära känna nya människor, lite som middagsklubb men med ett socialt (sociopolitiskt) syfte att öka/förbättra integrationen. Jag har anmält mig och väntar nu med spänning på att bli ”ihopparad” med någon/några som vill bjudas på middag.

Jag tycker det är ett intressant och talande sammanträffande att båda dessa tydligt alluderar till politiska organisationer, United Nations – FN – och departement. Mat kan vara socialt, och mat kan vara politiskt. (Här kan man också ha i åtanke hur man kan vägra köpa livsmedel från en viss region för att man vill protestera mot en viss typ av politik.) Mat är verkligen så mycket mer än näringsintag.

Nej, nu ska jag gå och rösta. Hej så länge!

//Veronica

Kommentera

