Bobotjie och malvapudding

Förra veckan hade bloggen sin första afrikanska sidvisning, vilket fick mig att tänka på hur sällan jag lagar afrikansk mat och inspirerade mig till att bättra mig. Eftersom sidvisningen mer specifikt var sydafrikansk tänkte jag att jag skulle testa en sydafrikansk rätt. Jag googlade och kom fram till att jag skulle (försöka) göra bobotie, vilket är en typ av köttfärspaj, och en malvapudding, som är en mjuk puddingkaka, ungefär, med topping.

Receptet på bobotie, eller bobotjie, kommer härifrån, och det enda jag ändrade på var att jag halverade receptet – det räckte ändå gott och väl till fyra portioner. Såhär såg det ut:

IMG_1744IMG_1752

Betyget blev två tummar upp av sambon, och även jag var väldigt nöjd. Välsmakande sydafrikansk husmanskost.

Receptet på Malvapudding kommer härifrån, i förlängningen från kokboken ”Matsafari” av Kicki Öhman (finns inte på AdLibris, men väl på Bokbörsen). Jag använde svärmors hemkokade citrusmarmelad istället för ”ren” apelsinmarmelad, och jag lät puddingarna vara kvar i formarna ända fram till servering, i övrigt följde jag receptet till punkt och pricka. Resultatet:

IMG_1753IMG_1758

Det var väldigt kul att äntligen få tillfälle att använda dessa formar som har fått stå ouppmärksammade på en hylla lite för länge nu. Det var också kul att smaka på puddingen och inse att den hade en inte bara speciell smak, utan att den också var riktigt god.

På det stora hela tyckte jag att rätterna blev riktigt bra, vilket är extra kul eftersom det är nya recept från en för mig ny kulinarisk region. Det var liksom skönt att det inte blev en total katastrof och hade en avskräckande effekt. Nu är jag motiverad att även fortsättningsvis kliva utanför min ”cooking comfort zone”. Yay!

//Veronica

Kommentera

