Husmanskost

En sak som jag verkligen gillar med att det börjar bli kallare ute är att det samtidigt börjar bli ok med lite tyngre och varmare mat. Som pulled pork. Eller chili sin (eller con) carne. Eller köttbullar. Så i helgen tog vi och gjorde våra egna köttbullar. (Med vi menar jag jag.) Det är både snabbt och enkelt, och det smakar så mycket bättre än köpta.

Jag utgick från receptet i Bonniers Kokbok, men gjorde lite ändringar:

400 g färs (den enda färsen jag köper är ekologisk nötfärs)

4 msk ströbröd

1 1/2 dl mjölk (jag använder ekologisk mellanmjölk)

1 ägg

Finhackad lök, lika delar röd och gul, kanske 1 dl totalt

Salt & grovmalen svartpeppar

IMG_1697IMG_1696

Blanda ströbröd och mjöl och låt stå i ca 10 minuter. Blanda sedan alla ingredienser så att man får en smidig köttfärssmet. Därefter kan man krydda lite som man vill, det brukar finnas olika alternativ i kokböcker, eller så kan man googla. Jag improviserade lite och kryddade med koriander (dom här frysta färdighackade kryddorna man kan köpa är typ det bästa som finns), chilipeppar (torkad, på burk) och worcestershiresås (worcestersås). Sen blandar man ut smaksättarna i smeten och därefter rullar man köttbullarna och steker dom i smör.

IMG_1698IMG_1699

Sen serverar man dem, förslagsvis med någon form av potatis (kokt, stekt, pressad, mos etcetera), någon form av sås (det är superenkelt att göra en brunsås i skyn efter köttbullarna – tillsätt grädde, soja, potatis- eller maizenamjöl och eventuellt lite vatten och låt koka upp och ihop lagom mycket) och någon form av lingon (sylt, rårörda, färska etcetera). För vår det blev det denna gång köttbullar med kokt potatis, sås enligt ovan och lyxig lingonsylt med balsamico från Torfolk gård.

IMG_1700

Och gott blev det!

//Veronica

Kommentera

