En gammal, en ny och en lånad

Anna Bergenströms Annas Mat (Bonnier Fakta)

20140824_211307

I särklass den kokbok jag använt mest och under längst period. Har väl hängt med i ett kvarts sekel i olika utgåvor och jag hittar fortfarande nya recept att testa. Recepten fungerar alltid och många rätter har kommit att ingå i den rullande standardmatsedeln här hemma som barnen har vuxit upp med.

Ofta använda recept: De är så många att jag inte ids att räkna upp dem alla. Tre exempel är Tiramisu, Sjömansgryta och Lussebullar.

David Batras inte så tråkiga indiska mat (Walter and Books)

20140824_211231

Nja, kändiskokböcker har jag aldrig haft någon dragning till. Men så hade jag en period med extra intensiv vurm för indisk mat och ville testa om jag själv kunde laga något. Letade och letade och hittade till slut en kokbok som jag klickade med. Och recepten fungerar. Kanske för att de är skrivna av någon som själv ätit och lagat indisk mat i ett vanligt svenskt kök, utifrån de förutsättningar som finns där, långt innan de blev påtänkta i en kokbok.

Ofta använda recept: Mango Lassi, Snäll chicken tikka masala, Pappas klassiska dal och en helt underbar Kardemummaglass.

Jacob Wismars Familjens Hälsokokbok – Lagom nyttig vardagsmat (Bonnier Fakta)

20140824_211141

Flitigt omlånad kokbok från biblioteket. Lyckan stor när jag hittade ett oanvänt exemplar på antikvariat. Här har jag hittat många gångbara och snabba recept och samtidigt lärt mig att matlagning inte alls behöver vara krångligt.

Ofta använda recept: Het morotssoppa, Texmex-paj  och Kolasnittar med mörk choklad.

Mot ny vecka och nya (mat)äventyr!

//Marie-Louise

 

Kommentera

