Gloria’s Goddamn Gorgeous Ginger

I början av veckan kände jag att det var dags för en liten socker-detox, vilket innebär att jag för tillfället gör mitt bästa för att utesluta raffinerat socker ur det jag äter. Det har blivit nåt litet undantag hittills: det blev sabayonnegratinerade bär (med flocksocker pudrat ovanpå) till efterrätt i onsdags, och jag kan inte garantera att det inte var något raffinerat socker i övriga rätter, men annars har det gått bra.

Jag har varit inställd på att dricka vatten och äppelmust under tiden jag detoxar, men då jag letade efter must på ICA (Metro Täby Centrum) igår så hittade jag dessa:

IMG_1676

Drycker från Glaesbolaget. Det fanns sex olika smaker totalt, varav jag blev nyfiken på fyra. Citronen var tyvärr slutsåld. (Kaffe och mint är ingenting för mig.) Eftersom jag gillar allitterationer måste jag ge ett plus i kanten för namnen på de olika smakerna. Som jag förstår det ska de vara osockrade, men samtidigt så ska ingefärssmaken ha aromer av såväl ginger ale som ginger beer. (Förstår du hur det går ihop får du gärna förklara för mig.) Men eftersom det står osockrat så räknar jag med att det är osockrat.

Ingefärsdrycken drack jag igår till middagen, som var lax med jordärtskockspuré, och det passade riktigt bra faktiskt. Det var gott med något som var smakrikt, den hade rejält med sting, men ändå inte var så sött. Som ett mellanting mellan torr cider och öl. Idag smakade jag Virginias Very Riveting Rose – jag drack den bara som den är, utan någonting till – och även den var väldigt god. Sötare än ingefärsdrycken, men den hade inga ”misstänkta” ingredienser. Nu har jag den bittra körsbärsdrycken kvar, får se om den inmundigas till kvällens middag: en pulled pork med egengjord sockerfri bbq-sås. (Jag improviserade och svängde ihop passerade tomater, vitvinsvinäger, buljongpulver, honung och persilja, och tyckte det var gott så, får se hur det blir med köttet och övriga ingredienser.) Just bbq-såsen har varit den största utmaningen hittills under detoxen, det känns som alla varianter innehåller minst två olika typer av tillsatt socker.

Har du några bra tips på goda drycker utan tillsatt socker? Eller mer generella tips/råd när det kommer till att utesluta socker?

//Veronica

 

Kommentera

