Sent inlägg om middagen på Clarion Hotel (Kitchen & Table) i Örebro

På grund av regn och semesterstängt på flera av alternativen så bestämde vi oss för att äta på hotellet vår kväll i Örebro (för ett par veckor sedan…). Det innebar middag på Kitchen & Table som är Marcus Samuelssons nya restaurangkoncept för Clarion Hotels. Ska jag vara helt ärlig sa inte det mig så mycket, för jag har pinsamt dålig koll på Marcus Samuelsson och vad för typ av mat han representerar. Det enda jag visste var att jag är något skeptiskt gentemot hotellrestauranger – min erfarenhet är att de förlitar sig på gäster från hotellet och inte anstränger sig för att skapa något eget, och därför inte heller känner något slags behov av att upprätthålla något slags kvalitet.

Glädjande nog var Kitchen & Table här i Örebro ett exempel på detta.

IMG_1590

Jag inledde med en Mango Twist som var en helt okej drink…

IMG_1592IMG_1591

…och några fantastiskt goda dumplings. En annan förrätt som beställdes var en charkbricka med skinka, salami, två st ostar, bröd och en hjortronröra som jag personligen tycker var lite för stark, åt man den med ostarna så försvann deras smaker alldeles. Men på egen hand var allt på brickan väldigt gott.

IMG_1595

Efteråt roade jag mig med att skriva kinesiska tecken med citrongräsen. Detta tecken betyder ”himmel”.

IMG_1603 IMG_1604

Kött med pommes (till höger) till mina bordskamrater. Caesarsallad med kyckling och mangosallad (till höger) till mig. Salladen serverades precis som jag älskar caesarsallad (ända sedan jag gjorde receptet från ”Familjekokboken”) – med bara salladen, dressingen och parmesan, denna gång i form av flarn. Gurka, tomat och diverse annat är totalt överflödigt och jag är glad att jag slapp sådant. Kycklingen med mangosalsan var god, men det kändes som en separat rätt mer mer än ett komplement till salladen. Men återigen – väldigt gott var för sig.

Allt som allt – en riktigt trevlig kväll som översteg i varje fall mina förväntningar. Och så här i efterhand tänker jag att vi kanske skulle ha gått till Kitchen & Table i Visby  istället för till Wallers. Det får bli nästa gång.

//Veronica

 

 

Kommentera

