Wallers

I Visby på semester med familjen. Ikväll hade jag och sambon bokat bord på Wallers inne i stan för en middag bara vi två.

18:30 kom vi dit. De följande 45 minuterna blev vi visade till ett bord, fick beställa fördrinkar (väldigt bra), titta på menyn, beställa för- och varmrätt samt dryck, få bröd (gott), förrätter (utsökta), dryck (helt ok) och varmrätt (strålande). Vattnet fylldes på kontinuerligt under kvällen och servicen var på topp. 19.15 dukades våra tomma varmrättstallrikar undan, och sedan hände inte så mycket mer. Först var vi lyriska, eftersom allt ditintills hade varit perfekt. ”Smart av dem att inte servera trista men mättande kolhydrater i form av pommes till köttet…” resonerade vi ”…nu finns det ju utrymme för efterrätt.” Problemet var att det aldrig kom någon förfrågan om att titta på dessertmenyn.

20.00, alltså fyrtiofem minuter utan någon som helst kontakt från någon i personalen senare, kom servitrisen tillbaka till vårt bord. Då hade paret närmast oss (som kommit, beställt och ätit varmrätten senare än oss fått både beställa) fått in och äta upp sina desserter. Jag sa att det kändes som att de hade glömt bort oss, och väntade mig en ursäkt. Vad jag får är ett ”nej”. Nähä. Okej. (Här blev åtminstone jag ännu mer irriterade. Menade hon att de hade låtit oss vänta så länga med flit?)

Trots att vi hade sett fram emot desserten, och varit mer än nöjda med allt fram till och med varmrätten var vi så irriterade efter trekvarts nonchalans att vi då avböjde dessert och bad om att få in notan. Såhär i efterhand är jag dels irriterad – jag hade sett fram emot en riktigt trevlig dejt, och det började så bra – dels konfunderad – hur kunde något som var så bra bli så… obefintligt?

Det jag kommer minnas av den här kvällen är inte den speciella fördrinken, den goda maten, eller den till en början oklanderliga servicen. Det jag kommer minnas är hur vi glömdes bort och en perfekt kväll gick om intet. Jag är så otroligt besviken.

(Jag är faktiskt mer ledsen ikväll än efter middagen på Länsmansgården; på Wallers fungerade ju allt först. Att det inte gjorde det sen är bara ännu mer obegripligt.)

//Veronica

Kommentera

