Eldrimner

Igår blev det ju lite av ett diss-inlägg (förvisso välförtjänt sådant) så idag tänkte jag komma med ett hiss-inlägg istället. Och det jag vill hissa idag är Eldrimner: ”ett nationellt centrum för mathantverk” med bas i Jämtland.

Eldrimner_logo

Innan teatern igår var vi hemma hos min gammelmoster som visade oss några nummer av tidningen Mathantverk som hon prenumererar på.

Det jag gillar med denna förening är 1) att de stöder lokala producenter och lokal produktion av mathantverk, 2) de überspännande kurserna som de anordnar och 3) att de varje år anordnar SM i mathantverk! Hur häftigt är inte det? Några av klasserna är ”Mjuk vitmögelost”, ”Isterband”, ”Gravad fisk”, ”Hårt bröd” och ”Glögg” (!). Vill. Dit. Och. Titta. Och smaka såklart, men jag vet inte om man får det. Jag vet faktiskt inte hur det funkar med publik överhuvudtaget. Men det skulle vara spännande.

Nej, det var dagens hiss. Nu blire middag.

//Veronica

Kommentera

