En artikel om mat och depression

För att hålla mig någorlunda uppdaterad om saker och ting i världen försöker jag varje morgon åtminstone scrolla mig genom de fyra stora tidningarnas förstasidor. Idag såg jag denna artikel på svd.se – en text om hur vissa produkter kan förhöja risken för depression och hur vissa produkter kan minska densamma.

Sockrade drycker, rött kött, vitt mjöl och margarin var de produkter som tydligen ökade risken, vin i måttliga mängder, kaffe, olivolja och gröna bladgrönsaker var produkter som minskade den.

Jag tyckte detta var intressant eftersom jag själv uteslöt läsk ur ”min kostcirkel” för ett par år sedan, och jag har märkt hur mitt humör är otroligt mycket jämnare sedan dess, och den når inte samma ”bottnar” som tidigare. Mer balanserat humör var inte en av anledningarna till att jag slutade dricka läsk, men en trevlig bonus.

Margarin slutade vi också köpa för ett par år sedan, men av enbart smakmässiga skäl. Jag hade alltid bakat pajdeg på margarin, men så skulle jag göra en deg, och så hade vi inget hemma, så jag tog smör istället, och det var otroligt stor skillnad i smak. Efter det började vi fasa ut margarin, och ju mer jag läser om margarin, ju bättre känns det beslutet. (Står valet numera mellan smör och margarin väljer jag smör, står valet mellan margarin och ingenting väljer jag ingenting. Men jag vill tillägga att jag inte alls märkte skillnader i humöret som vid uteslutningen av läsk.) Det var också i samband med utfasningen av margarin som vår olivoljekonsumtion gick upp ganska mycket – jag tycker personligen att det är en bra ersättning för flytande margarin som var så himla behändigt. Plus att det är godare. Men jag vill tillägga att jag inte alls märkte skillnader i humöret som vid uteslutningen av läsk.

Rött kött och vitt mjöl äter jag ju fortfarande, även om rött kött är något jag försöker dra ner på. Jag gillar tanken på vegetarianism, men är än så länge lite för bekväm för att ta steget. Det handlar då framför om den sociala aspekten – Jonathan Safran Foer skriver bra om det i ”Äta djur”.

IMG_1441

Vad gäller produkterna som skyddar mot depression – måttliga mängder vin, kaffe, olivolja och gröna bladgrönsaker – är det bara kaffe jag inte intar alls. Det är mycket möjligt att det skyddar mot depression – jag har ingen anledning av tvivla på det som står i artikeln (mer än det allmänna att man ska vara skeptisk till allt man läser, källkritisk etcetera), men jag vet också hur många jag känner eller har träffat som får ont i huvudet om de inte får den där koppen kaffe på morgonen, eller ett visst antal koppar per dag. Mina empiriska kunskaper säger mig att kaffeabstinens inte är något jag behöver eller vill ha, och att kaffe därmed inte är en dryck för mig. Trots välgörande effekter. (Prioriteringar osv…)

”Det finns förstås även svagheter i den aktuella studien. Forskarna pekar på ett orsakssamband, men det kan också, åtminstone till en del, gå i motsatt riktning, alltså att deprimerade tenderar att få ökad inflammation. Det är dessutom alltid svårt att kategorisera in människor inom ramen för ett fåtal dieter. I verkligheten är vi olika individer som dessutom har lite olika genetiska anlag, säger Bo Jonsson.”

Detta stycke avlutar artikeln hos SvD, och jag tycker det är en bra syntes, så den får sätta punkt även för detta inlägg.

//Veronica

 

Kommentera

