Kroppkakedags

20140205_163149

En eftermiddag i vintras åkte jag och en arbetskamrat till Midsommarkransen för att testa Nalle och kroppkakan, ett rejält nischat matställe (fanns annat husmansalternativ också).Trevligt ställe och extra häftigt blir det när gammal traditionell mat dammas av och görs cool. Det väckte också några slumrande minnen om att jag själv någon gång för länge sedan, och nu snackar vi trettioårsperspektiv, provat på att laga kroppkakor. I min kokbokssamling  hemma hittade jag också flera olika kroppkakerecept, bl.a en vegetarisk (som jag kommer att testa längre fram) och en där kroppkakesmeten blandats med kålrot (receptet här nedanför). Att göra sina egna kroppkakor är en aning pyssligt och  det tar tid men är inte alls svårt. Jag tycker du också ska prova att göra egna och om du inte vill det så rekommenderar jag bestämt ett besök på Nalle och kroppkakan.

Kroppkakor med kålrot (3-4  portioner)

600 g mjölig potatis

300 g kålrot

1 tsk salt

1 ägg

2-3 dl vetemjöl

Fyllning:

2 gula hackade lökar

400 g rimmat fläsk

1 tsk mald kryddpeppar

 

20140503_125838

Skala och koka potatis och kålrot. Dela kålroten i mindre bitar och koka dem i ca 15 minuter innan du lägger i potatisen. Gör sedan mos (jag använder gammal potatisstamp först och sedan vispen). Salta och låt kallna.

20140503_140332

Skala och hacka löken och tärna fläsket fint. Bryn sedan allt tillsammans i stekpanna.

Blanda ner ägg och vetemjöl i moset. Börja med 2 dl mjöl och häll eventuellt i mer om det behövs för att moset ska gå bra att forma.

20140503_141012

20140503_143708

Mjöla händer och underlag. Forma till en rulle. Dela den i   8 delar (kan ev göras något mindre och räcker då till 10 st). Gör  fördjupning  och lägg i en msk fyllning i varje del. Tryck ihop degen över fyllningen (pillrigt men inte svårt). Forma till runda, lite tilltryckta bullar. Koka upp lättsaltat vatten i en stor vid kastrull och sänk ner kroppkakorna i det sjudande vattnet. Först så sjunker kroppkakorna för att efter en stund flyta upp.

20140503_150415

Efter att de flutit upp ska kroppkakorna sjuda i 5 minuter. Vänd dem efter halva tiden. Servera direkt tillsammans med smält smör och lingonsylt. Så gott och så roligt att göra att jag fick utöva impulskontroll för att inte  börja med en ny sats på direkten. Det gäller att sprida ut godsakerna och inte föräta sig.

20140503_151438

Den presumtive kroppkakeätaren såväl som den redan frälste kan läsa vidare om jakten på den perfekta kroppkakan här. Nu ska jag gå och dagdrömma lite om nästa kroppkakemiddag. Hejdå!

// Marie-Louise

Kommentera

