Kladdkaka goes bananas

Även i mitt kök är kladdkaka rätt populärt. Originalreceptet kommer från mormor och är detsamma som i det tidigare inlägget idag. Minus saltet. Möjligtvis skulle jag vilja tillägga att marmeladen är med i det originalrecept jag använder, snarare än att det är en variant. Efter att ha bakat denna kladdkaka ett otal gånger började jag dock lessna på marmeladsötman, och funderade på andra alternativ. Det slutade med att jag ersatte marmeladen med 1 banan och 100 gram choklad. Man kan naturligtvis använda den choklad man tycker bäst om – jag personligen föredrar någon mörk variant eftersom de har en mindre påtaglig sötma, som ju var anledningen till att jag bytte ut marmeladen.

Bananen mosar jag och tillsätter samtidigt som övriga ingredienser (alltså någon gång mellan socker+ägg och mjöl). Chokladen hackar jag och strör över kakan när jag hällt upp smeten i en form: det blir som ett slags chokladtäcke. Sen gräddar jag den i ca 25 minuter. Den blir inte lika kladdig som originalet, men den blir kladdigare än en vanlig kaka. Men sådant justerar man ju lätt genom att låta den stå i ugnen längre eller kortare tid.

Även här serveras grädde till, ibland bara vispad, men oftast smaksatt med muscovado- eller vaniljsocker.

//Veronica

Kommentera

