Favoritingrediens #3: Tomat (del 1: pastasås)

Precis som lök, och framförallt då rödlök, är tomater något man kan i det allra mesta i matväg. Jag försöker i största möjliga utsträckning använda mig färska tomater, t.ex. i pasta bolognese. Ett ypperligt exempel på en otroligt god tomaträtt är ju gazpacho, som vi skrev om i förra veckan. Ett annat är pasta med en tomatsås jag ska beskriva nedan. För något år sedan satt jag och slötittade på teve när jag hamnade framför ett brittiskt matlagningsprogram. Jag hade dessförinnan aldrig sett denna tv-kock, och jag har inte gjort det sedan dess heller, och jag har ingen aning om vad han heter. Men i detta det enda avsnitt (om det nu inte var en engångsgrej) jag såg så hälsade han på en familj som hade en kolonilott, och han skulle hjälpa dem att komma på recept där man bara kunde använda sig av recept från just kolonilotten. Det blev en pastasås på tomater och örter.

Jag utgick från den när sambon och jag skapade något liknande här hemma. När vi gör denna rätt försöker vi hitta så många olika tomater som möjligt. Det blir riktigt fint med röda, gula, gröna och svarta tomater i olika former. Dom delar man och steker i olivolja. (Vill man ha i lök i såsen fräser man lite på den innan man lägger i tomaterna.) När de blivit ordentligt varma häller man på lite vispgrädde, och när den hettats upp har man i en kruka basilika, hackad. Smakar av gör åtminstone vi med salt, kanske peppar och någon form av chili – färsk hackad, flakes, pulver eller pasta. That’s it. Serverar gör man med sin favoritpasta, själv föredrar jag gnocchi till denna rätt, rikligt med riven parmesan, och kanske lite flingsalt.

IMG_0342

//Veronica

Kommentera

