Voltaire igen…

Det var dags för ännu ett besök hos Voltaire i PUB-huset. En fika denna gång. Hade rätt höga förväntningar efter lunchbesöket förra månaden. Kollade lite på menyn, medan vi stod i kö för att beställa (vilket tog orimligt lång tid med tanke på hur få människor det var där) och där fanns en dryck som kallades ”Lyxchoklad.” Trevligt, tänkte jag som inte dricker te eller kaffe, och beställde en varm choklad (eftersom det bara fanns ett chokladalternativ på menyn) sådan samt en bit citron- och marängtårta. Mitt sällskap beställde varsin bit mango- och kardemummacheesecake och kaffe.

IMG_0375

Sockerpaj?

Vid bordet upptäcker vi att 1) den varma chokladen inte är lyxchoklad, det är varm mjöl med någon form av oboypulver, 2) vi fick en dessertgaffel till våra tre assietter med bakverk, 3) citron- och marängtårtan smakar mest socker, 4) cheesecaken inte smakar något alls, och definitivt ingen mango eller kardemumma. Jag ber personen som betalade att kolla på kvittot, och det visar sig att jag mycket riktigt inte alls fått någon lyxchoklad – utan ”barnchoklad”. Eftersom den inte stod med på menyn så hade jag ingen aning om att det alternativet ens fanns. Jag kan också tycka att beställer någon varm choklad, och en serverar flera olika typer av varm choklad, då kan man ju fråga vilken varm choklad man menar. Det visar sig också att kvittot var fel, vilket inte var helt oväntat med tanke på allt annat som inte heller stämde.

IMG_0377

Inte särskilt lyxig choklad.

Visst, det är inte svårt att gå tillbaka till kassan och be om två extra gafflar att äta med, en korrigering av kvittot och en ny choklad. Men det är onödigt, eftersom det inte är svåra grejer att få rätt från början.

Bristen på smak på bakverken känns i så fall mer svåråtgärdat, och jag måste säga att jag var väldigt överraskad av detta, särskilt med tanke hur bra maten smakade vid det senaste besöket. Men jag antar att kocken och konditorn inte är en och samma person.

Slutsatsen jag drar är att Voltaire är ett ställa att luncha, inte fika, på.

//Veronica

Kommentera

