Limemarinerad avocado

Detta är en side dish jag blev tipsad om på facebook, en bekant hade haft det till grillat, och jag tyckte det lät så himla gott att jag var tvungen att testa asap. Jag vet inte vad hon använde sig av för recept, och jag googlade runt lite men hittade inget klockrent. Så jag improviserade: delade på avocadofrukterna, kärnade ur dem och skalade dem. Därefter skivade jag dem ganska fint, och hällde över rätt mycket limesaft. Därefter ”kryddade” jag med hackad chili och flingsalt.

IMG_0408

Såhär såg det ut innan jag la in det i kylen nån timme. Det passade riktigt bra till pulled pork, och lika bra som topping på gazpacho. Såväl konsistensen som smaken bryter av fint med båda rätterna. (Eftersom limesaften gör att avocadon inte mörknar lika lätt så går den att ha i kylskåp åtminstone ett par dagar, men då får man tänka på att fylla på saft och se till att avocadon hela tiden ligger blött, annars torkar den.)

//Veronica

Kommentera

