Citrus i soppform

Eftersom det är sopptema denna vecka var jag lite sugen på att göra en efterrättssoppa. Efter att ha letat lite så hittade jag flera olika recept på apelsinsoppa, en rätt som jag aldrig hört talas om innan jag googlade ”soppa efterrätt” för bara ett par dagar sedan. Jag fastnade för två – Apelsinsoppa och Apelsinsoppa med exotiska frukter – och utgick från dessa när jag testade för första gången i förrgår. Resultatet var anpassat för två personer.

IMG_0423

Jag började med att pressa fyra apelsiner. Jag silade sedan apelsinsaften så att slutresultatet blev helt slätt, men det gör man som man vill. Jag kokade upp det tillsammans med en redning på 1/2 dl vatten och 1,5 msk potatismjöl, malen kardemumma och lite socker. Apelsiner söthet varierar ju ganska mycket, så sockermängden får anpassas efter det. Man får smaka av eftersom. Sen låter jag alltihop sjuda under omrörning – kraftig och konstant, annars blir det lätt klumpar. När soppan fått lagom konsistens, också en smaksak, tog jag av den från plattan och hällde upp den i en skål för att svalna. När den svalnat ställde jag den kallt under lock. (Huruvida man vill servera den varm eller kall är också upp till var och en.)

Medan soppan kallnade finhackade jag en kiwi, delade några physalisfrukter i fyra delar, och gröpte ur en grapefrukt så att bara fruktköttet och inte skinnet kom med. Sedan hällde jag över grapefruktjuice som dessa finfördelade frukter fick ligga i ett tag.

IMG_0424

När det var dags för efterrätt hällde jag upp soppan i två djupa assietter, la i fruktsalsan och toppade med vaniljkesella och citronmeliss. Mycket fräsch efterrätt som fick väldigt bra respons! 🙂

//Veronica

Kommentera

