Het morotssoppa

För en del av mina vänner är soppa inget de längtar efter eller skulle få för sig att bjuda på. Vad denna aversion, eller åtminstone ignorans, mot soppa som mat beror på  vet jag inte. Kanske serverades det intetsägande soppor i skolans matbespisningen, eller kanske sågs soppor som fattigmansmat i ett land som har moderniserats snabbt och effektivt.  Inte minns jag speciellt många soppor från min barndom heller förutom en köttsoppa. Jag har trots detta testat många olika soppor genom mitt vuxna matlagarliv och fastnat rejält för några av dem. Potatis- och purjolökssoppan som mina barn avskydde men jag älskade, Nikkalouktasoppan som vi alla gillade och inte minst den femtioelfte av alla morotssoppor som jag testat… så god.

Det blev en intensiv och het kärlek vid första smaktillfället  till den här soppan. Den är hämtad ur Jacob Wismars Familjens Hälsokokbok (med undertiteln Lagom nyttig mat).

Het morotssoppa      4 portioner

4-5 morötter

2 tsk röd thaicurrypasta

2 vitlöksklyftor

2 msk grönsaksfond (eller kycklingfond)

1 msk riven färsk ingefära

½ citron

5 dl vatten

salt och peppar

400 g kokosmjölk

1 kruka färsk koriander

  1. Skiva morötterna och finhacka vitlöken. Koka upp morot, vitlök, ingefära och vatten i en kastrull. Låt koka under lock i 7 minuter eller tills de är mjuka.
  2. Tillsätt kokosmjölk, currypasta och fond.  Mixa allt slätt med hjälp av en stavmixer. Pressa i citronjuicen. Smaka av med salt, peppar och eventuellt koriander.

Om du gillar riktigt starka soppor så ökar du mängden currypasta. Koriander har jag hoppat över de flesta tillfällen och det funkar också.

//Marie-Louise

Kommentera

