Purjolöksexperiment

IMG_0373

Experimentet går alltså ut på att se om purjolöken växer ut igen efter att den använts. Och den växer riktigt snabbt. Det är nästan så jag tror att man skulle se den röra sig om man tittade på den i ett par timmar. Nu känner jag inte att jag vill eller har tid för det, utan jag nöjer mig med att konstatera hur mycket längre den är än senast jag tittade på den. Det lär ju ändå dröja ett bra tag innan den har uppnått den storlek den hade innan jag strimlade och åt den, men det går åtminstone åt rätt håll. Vi hade den inledningsvis i ett tumbler-glas, men jag blev lite rädd för att den skulle välta så vi har bytt till ett high ball-glas. Blir eventuellt en vas längre fram.

Även om den som sagt växer väldigt snabbt så är vi nog inte i närheten av att bli självförsörjande på purjolök, men kul är det att se den växa!

//Veronica

Kommentera

