Grön burrito

När jag vill ha någon snabblagad tv-mat eller  ett vegetariskt alternativ till den traditionella tacomenyn passar  Systembolagets Burrito California 5 layers  perfekt. Oftast halverar jag receptet  och har jag tidsbrist hoppar jag över silandet av gräddfilen och använder köpetortillas. Funkar alldeles utmärkt. De fem lagren består av  bönröra, tomater, cheddarost, avocado och gräddfil.

Ingredienser för två personer:

  • 1 dl gräddfil
  • 1 liten gul lök
  • 1 vitlöksklyfta (jag tar gärna två här)
  • 2 msk olivolja
  • 1/4 eller något mindre anchochili
  • 1 pkt svarta bönor à 190 g
  • 1 avokado
  • saft från 1/2 lime
  • 1 tomat
  • 1/2 msk olivolja till tomaterna
  • 1 dl riven cheddarost
  • salt och svartpeppar till tomathacket och avokadoröran
  • 2 tortillabröd (vill man använda tre tortillabröd kan man öka mängden tomater, avokado, cheddarost och gräddfil något)

20140426_202856

Jag börjar med att hacka lök, vitlök och chili. Under tiden som löken och chilin fräser i pannan  så sköljer och mosar jag bönorna i en skål. Skölj sedanav  silen som användes till bönorna och  lägg de hackade tomaterna i. Salta och peppra tomathacket och ringla lite olivolja över. Låt tomaterna ligga kvar i silen tills det är dags att lägga dem på bröden. Gröp ur och mosa en avokado i en skål. Pressa i limesaft, salta och peppra.

Värm tortillabröden i samma panna som du fräste lökhacket i. Lägg den på en tallrik och fördela bönröra, tomater, ost, avokado och gräddfil i nämnd ordning på brödet. Rulla ihop brödet och dela det  i två halvor.

20140426_203617

20140426_203911

På Systembolagets receptsida får du orginalreceptet (i det stora hela samma recept men för fyra personer) och tips på dryck.

// Marie-Louise

Kommentera

