Lördagsgott

En av mina livsmotton är ”Keep it simple” – detta gäller även matlagning. Ibland är det kul att utmana sig själv med råvaror och tekniker man inte är bekant eller bekväm med, men ibland är det skönt att ha några recept som är enkla och snabba, men inte desto mindre goda.

Eftersom det är lördag idag tänkte jag dela med mig av ett efterrättsrecept som vi tillagar då och då här hemma. Bananer med karamellsås och vaniljglass. Det är få ingredienser – bananer, smör, farinsocker, sirap och vaniljglass – och det går snabbt.

Smält smör i en stekpanna, och skär bananerna i lagom stora bitar. Jag brukar köra på en gång på längden och två gånger på tvären, sex bitar per banan alltså.

IMG_0393

När smöret börjar puttra och få färg lägger man i bananerna i stekpannan, därefter tillsätter man så mycket eller lite farinsocker och sirap man vill. Jag brukar ha betydligt mindre sirap än farinsocker, men det gör man som man vill. Sen steker man alltihop till dess att man fått en tillfredsställande konsistens, smak och färg på såväl bananer som karamellsås. Servera med vaniljglass och ät omgående, annars smälter glassen medan såsen stelnar. Inte optimalt.

IMG_0396

Bon appétit!

//Veronica

Kommentera

