Två kulturkulinariska tips

Igår läste jag två saker på temat mat som jag vill dela med mig av idag.

1) Vagabond tipsade om Fico Eataly World, ett ”[i]talienskt disneyland för matälskare”, alltså en nöjespark med fokus på mat, som ska öppna i Bologna nästa år. (Den intresserade kan läsa mer här.) Tyvärr läste jag detta försent för att den skulle komma med på min lista över museum med mattema – och i strikt mening är det väl inget museum heller. Men ett besök i Bologna går säkert att kombinera med ett besök på olivoljemuséet i Imperia.

2) En av skribenterna på bokhora.se skrev om ”Fictitious Dishes” – en bok där man fotograferat måltider ur kända böcker. Min favorit bland de nio man får tjuvkika på hos fastcodesign.com (jag tror boken består av femtio totalt) är egentligen den från Kafkas ”Förvandlingen” – jag tycker den är mest estetiskt tilltalande men minst aptitretande. Bilden jag tycker näst bäst om är denna:

moby dick måltid

Melvilles ”Moby Dick” i form av ett matfotografi. Jag gillar det enkla och rustika. Och jag tycker det är fantastiskt hur man verkligen ser respektive roman i varje bild. Riktigt häftigt!

Ha en fantastisk fredag alla!

//Veronica

Kommentera

