Om barn, ungdomar, vuxna och alkohol

Idag blev jag tipsad om en länk till en ”Dokument Inifrån”-film som numera ligger uppe på YouTube. ”Rör inte min sup” heter den och handlar om alkohol och hur vuxnas förhållande till alkohol påverkar barn och ungdomar. Mycket tankeväckande och intressant, på många olika plan.

Jag dricker alkohol, men jag dricker inte längre alkohol när det finns barn (under arton) i sällskapet. Den här filmen gör att jag känner mig än tryggare med det beslutet. Just det här med hur man förmedlar en bild av vuxenheten är viktigt för mig – jag vill att alla (inte bara barn – men barn i synnerhet) ska veta att det går att välja att inte dricka alkohol, och att det går att ha kul utan, att alkohol inte är en automatisk eller nödvändig del av att vara vuxen.

Sen är det ju så att man kan aldrig veta vad någon annan känner, och när det gäller barn så har inte de samma verktyg eller möjligheter att uttrycka vad de känner. Det är inte säkert (eller ens troligt?) att de säger till om de börjar känna sig obekväma på grund av alkohol. Jag vill inte behöva fundera alls över huruvida jag gått över den gränsen i närheten av ett barn, eller var den gränsen alls går för den delen, och känner därför att det är absolut enklast att låta bli överhuvudtaget.

//Veronica

Kommentera

