Favoritingrediens #2: Vitkål (del 1: sallader)

En grönsak som jag inte fastnat för förrän helt nyligen är vitkål. Å ena sidan känner jag mig dum som inte upptäckt den tidigare, å andra sidan: bättre sent än aldrig. Nuförtiden använder jag den framförallt i tre olika sallader – pizzasallad, veckosallad och cole slaw.

Pizzasallad: Strimlad vitkål, olja, vitvinsvinäger, salt och grovmalen svartpeppar. Blanda. Passar alldeles ypperligt till hemlagad pizza.

Veckosallad: Strimlad vitkål, rivna morötter, strimlad/hackad purjolök, lag (1 del olja, 1/2 del strösocker, 4/5 delar vitvinsvinäger – koka och låt svalna). Blanda. Kallas veckosallad för att den räcker/står sig en hel vecka, men av erfarenhet vet jag att den smakar finfint även efter dubbla tiden.

Coleslaw: Strimlad vitkål, rivna morötter, strimlad rödlök, crème fraîche, majonnäs, dijonsenap, salt och grovmalen svartpeppar. Blanda. Smakar utmärkt som side dish till t.ex. pulled pork.

IMG_0324

Coleslaw.

Jag har inte skrivit ut några mått (förutom för lagen) för när det kommer till dessa sallader föredrar åtminstone jag att smaka mig fram. Gemensamt för alla dessa sallader är 1) att de funkar lika bra med tillägget röd paprika, även om jag personligen gillar dem utan, och 2) att de blir godare om de får stå och dra i åtminstone en natt.

//Veronica

Kommentera

