Favoritingrediens #1: Rödlök

En av mina absoluta favoritingredienser är rödlök. Det finns inte mycket man inte kan använda den till. Lite mildare än vanlig gul lök, vilket gör den lättare att hantera i köket (man gråter mindre) och mer behaglig i maten. Jag gillar i och för sig gul lök också, och i recept där lök ska stekas/brynas e.d. brukar jag ta 50/50 av gul och röd lök för att uppnå, enligt mina smaklökar, optimal balans.

IMG_0298

Man kan som sagt ha rödlök i nästan vadsomhelst – stekt, i en omelett till frukost, rå, i en sallad till lunch, eller syltad, som tillbehör till middagen. Eller på något helt annat sätt i någon helt annan rätt. Jag har den i nästan allt. Tidigare har jag bloggat om bland annat bulgursallad och syltad rödlök, ett annat recept med rödlök som jag gillar väldigt mycket är en grönsakswok ur en kokbok jag gillar väldigt mycket: Kärlek, oliver och timjan.

Ingredienser:

2 rödlökar (8-delsklyftor)

1 purjolök (strimlad)

1 röd, 1 gul och 1 grön paprika (halverade och strimlade)

så få eller många morötter man vill ha (jag brukar ha i betydligt fler än originalreceptets en morot), strimlad(e) med potatiskalare

olivolja

salt

sambal oelek

svartpeppar

Tillagning:

Hetta upp en wokpanna (eller vanlig gjutjärnspanna) och häll i oljan. Låt först rödlöken steka lite, lägg sedan i övriga grönsaker. Krydda och och woka ett par minuter, grönsakerna ska ha börjat mjukna lite lätt. Et voilà. Jag tycker grönsakerna är godast med ris, yoghurt och sötsur sås, men couscous/bulgur och crème fraîche/gräddfil funkar säkert minst lika bra, beroende på eget tycke och smak. Såhär kan den se ut om man glömmer morötterna:

IMG_0353

Under tillagning.

IMG_0354

Och vid servering. Det jag gillar mest med denna rätt, förutom smakerna då, är färgerna. Man (=jag) blir liksom glad bara av att titta på tallriken. 🙂

//Veronica

 

 

Kommentera

