Onsdagsmiddag

Det blev pizza till middag igår kväll. Egengjord. Har man degen färdig när det är dags att laga maten går det rätt smidigt, annars kan man knappas kalla det snabbmat. Receptet på degen kom från Bergenströms ”Annas Nya Mat” och receptet på tomatsåsen är egenkomponerat och superenkelt – ekologiska passerade tomater och torkad oregano efter eget tycke och smak. Tre olika toppingar, med tre olika sorters ost: salami & brie, rökt skinka (jag lyxade till det och köpte skinkan över disk, dels för att det är godare dels för att jag bara ville ha ett par skivor, och jag vill inte ha en förpackning som bara står och blir gammal i kylskåpet), mozzarella & sallad samt oliver, kronärtskockshjärtan och fetaost.

IMG_0368

Ovan syns två tredjedelar skinka och mozzarella, och en tredjedel oliver, kronärtskocka och fetaost.

IMG_0367

Och såhär såg salami och brie-pizzan ut.

IMG_0370

Skinka och mozzarella med sallad. Plåtarna som används är pizzaplåtar (runda och fina) från Ikea, men de verkar ha utgått från sortimentet. Receptet på degen:

2 dl ljummet vatten + 2 msk mjölk

1/4 paket jäst

1/2 tsk salt, 1 tsk honung

2 msk olivolja

5 dl vetemjöl

Först smular man ner jästen i en bunke, och rör ut den med vatten, mjölk, honung och salt. (I originalrecepet ska man först ta lite av vattnet, men jag tar alltid allt direkt, och jag tycker det funkar bra.) Addera därefter resterande ingredienser. Arbeta ihop degen, och knåda den tills den blir ”följsam och smidig”. Låt den sedan jäsa i 40 minuter eller tills dess storlek dubblerats. Sen kavlar man ut den och lägger dem (det blir två ganska stora runda pizzor av denna deg) på de oljade (ett tunt lager olivolja) plåtarna. Jag vill gärna ha mina pizzor runda, och innan jag hade plåtarna så brukade jag kavla ut en bit deg, lägga en mattallrik på den och sedan vika in kanterna så de följde tallrikens kanter. På så sätt fick man till rejäla kanter också.

Sen brer man ut tomatsåsen på pizzorna, och toppar den med valfri topping, och helst någon form av ost på slutet. Sen gräddas hela kalaset i 260°-275° tills kanterna blivit hårda – man kan testa genom att ”slå” på kanterna lite lätt med en gaffel eller liknande – och osten gyllenbrun. Servera sedan med t.ex. grönsallad, eller ät bara som den är.

//Veronica

2 kommentarer

  1. Ping: Favoritingrediens #2: Vitkål (del 1: sallader) | Två kök

  2. Ping: Veckomeny vecka 33 | Två kök

Kommentera

