Gulddrakevinnare 2014

Innan filmen igår (”Pompeii” som jag tyvärr inte kan rekommendera) var vi tvungna att äta något, och jag tänkte att vi skulle passa på att testa Kafé Esaias på Drottninggatan. Jag har velat testa just det kaféet sedan de vann gulddraken i kategorin kafé tidigare i år.

Det första jag reagerade på var hur de som arbetade där hade så bra koll på vad de serverade, varifrån råvarorna kommer och vad det är för företag som står bakom. Sånt gillar vi. Vi beställde in en varsin Croque Monsieur med flatrökt skinka från Värmlands charkuteri, och två stycken mousserande fruktdrycker – en vita vinbär, en svarta vinbär – från Rudenstams Bär & Frukt.

IMG_0360

Croquen var en positiv överraskning, till och med för någon som tidigare levt i Frankrike och ätit sin beskärda del av riktigt bra sådana. Man märkte att det var dijonmajonnäs och inte dijonsenap, för den smaken var inte alls så stark som jag är van vid, och samma sak gällde dressingen till salladen bredvid – ytterst mild. På ett sätt kan jag ha velat ha lite starkare smaker, på ett annat sätt förstår jag precis varför man har valt att ha det så (om det nu inte bara blivit så), för smaken på skinkan kommer fram på ett optimalt sätt, och den är verkligen god. Brödet var också en höjdare.

IMG_0359

Fruktdryckerna var intressanta, i mest positiva bemärkelse av ordet. Jag hade aldrig ens hört talas om vita vinbär innan gårdagens besök på Kafé Esaias, men jag var verkligen nöjd med smaken. Betydligt mildare än dess svarta motsvarighet (som också var god) – lite sötare och godare fläder, ungefär.

Mätta och belåtna vandrade vi därefter vidare till min favoritchokladbutik (i Stockholm) inte långt därifrån – Kafé Esaias ligger på Drottninggatan 102, Pralinhuset på Drottninggatan 112 – för att införskaffa lite påskgott. Allt som allt – en mycket bra eftermiddag ur smaklökshänseende.

//Veronica

Kommentera

