På Centralstationen…

…passerar jag två eminenta ställen, som säljer mat respektive bröd, ibland  två gånger dagligen på min väg till och från jobbet.  När jag vill äta gott och nyttigt men inte riktigt har tid eller ork att  baka och laga mat själv slinker jag gärna in och köper månadens bröd och en vegetarisk mezetallrik att ta med hem.  Vill jag unna mig något extra så kan det bli en liten baklava från Beirut Café Deli eller en söt bulle från Gateau också. De sistnämnda är nyttigheter på ett annat plan än det rent näringsmässiga.

20140409_072001

20140409_072015

I sammanhanget vill jag heller inte missa att nämna Pocketshop, grannen med Beirut Café (skymtar fram till vänster), som då och då får stå för den andliga spisen. Jag spenderar gärna en stund sucktandes framför hyllorna där och då och då hittar jag matrelaterade pocketböcker som t.ex. Matmolekyler – Kokbok för nyfikna. I den har Lisa Förare Winblah och Malin Sandström  inte bara samlat recept (utgör faktiskt en mindre del av texten) utan man får också lära sig en hel del annat som ger det där lilla extra när man lagar eller äter mat. Vad händer egentligen när vi får i oss glödande alkoloider (från t.ex. peppar och chili) eller explosiva isotiocyanater (från t.ex. pepparot och wasabi)?  Och hur ska vi parera den ibland riktigt brännande hettan?  För den som stressas av att alltför mycket mat slängs (det borde väl gälla oss alla) kan det vara intressant att läsa kapitlet om hur man kan piffa upp rester från gårdagen.

20140412_103035

Ha nu en skön lördag ute i den strålande solen (åtminstone här i Stockholm) och ta hand om er.

//Marie-Louise

PS. Glömde nämna att längs detta pärlband av godsaker ligger även Kahl´s Te- och Kaffehandel. Senaste fyndet därifrån är ett underbart gott grön te som heter Japanskt körsbär.

Kommentera

