Friterat

Förra veckan blev det två restaurangbesök – ett på Soldaten Svejk och ett på Melanders i Täby Centrum. Soldaten Svejk är ett ställe jag velat besöka länge, men eftersom det inte går att boka bord, och jag gillar att kunna göra det, så har det inte blivit av. Men nu i torsdags så hade mitt sällskap och jag möjlighet att vara där precis när det öppnar, klockan 17.00, och passade därför på att gå dit. Och det gjorde vi helt rätt i, båda våra schnitzlar var riktigt goda. Jag skulle t.o.m. kunna sträcka mig så långt som att säga att det var den bästa schnitzel jag ätit i Sverige. Och en riktigt god potatissallad till. På grund av den mörka lokalen blev det dock inga bilder på den goda maten. Gillar man öl, och framförallt tjeckisk sådan, är det ytterligare en anledning till att ta sig hit. Är man sugen på att besöka Svejk är det nog en bra idé att vara här när det öppnar, i synnerhet om man vill sitta ner och äta, för det blir fullt snabbt. Och med fullt menar jag så fullt att det är svårt att komma ut ur lokalen för att folk inte slutar gå in i den.

Och i förrgår söndag blev det ett besök på Melanders, där det blev fish and chips. Jag har gått och suktat efter det länge nu, men det har bara inte blivit så att jag fått tag på någon. Även denna rätt var till stor belåtenhet, även om jag kanske inte skulle kalla det Sveriges bästa fish and chips: The Flying Elks är riktigt vass och svår att rå på. Men det var inte långt ifrån. Remouladsåsen var dock riktigt, riktigt bra, och är för mig ett betydligt starkare kort än den ärtguacamolen med mintsmak (observera: det beror mer på att jag inte är överdrivet förtjust i mint och mindre på att den var ”dålig” på något sätt) som ackompanjerade fisken på den flygande älgen. Tyvärr fotades det inget på Melanders heller, jag var helt enkelt för fokuserad på den goda maten (och fortfarande för ny på detta med att blogga) för att komma ihåg att fota. Men ett tips blir det likväl.

//Veronica

Kommentera

