Familjemiddag

Familjemiddagen” av Ferran Adrià är en av mina favoritkokböcker. Det är lagom nivå på rätterna – inte bara när det gäller svårighetsnivå, utan även att det är hemmamat snarare än restaurangmat. Förstå mig rätt – jag gillar restaurangmat, när jag äter ute. När jag äter inne vill jag hemmamat. Och då är den här kokboken perfekt.

IMG_0299

Den är inte bara rejält snygg – den är väldigt pedagogisk också. Den innehåller recept på 31 stycken trerättersmiddagar, och varje trerättersmeny börjar med ett uppslag som visar alla ingredienser:

IMG_0302

Och sedan visas det steg för steg hur varje recept ska utföras:

IMG_0301

Som sagt: väldigt pedagogisk. Eftersom varje steg i varje recept illustreras så tydligt är det nästan omöjligt att inte veta vad och/eller hur man ska göra.

Det märks dock ganska tydligt att det är en spansk kokbok – dels är menyerna uppdelade på ett väldigt medelhavskt sätt, ofta kolhydrater till förrätt och protein till varmrätt, istället för tillsammans. Man märker det även på vilka fisksorter som förekommer i recepten, säkert vanliga och lätta och få tag på i Spanien, inte nödvändigtvis här.

En annan grej är att det ibland kan krävas köksredskap som kanske inte finns i varje kök. Gräddsifon, gasbrännare och tryckkokare är tre exempel på attiraljer som fått läggas till att införskaffa-listan.

Men har man överseende med de något avancerade redskapen, och de något ovanliga fisktyperna i recepten, ja då är detta en riktigt, riktigt fin bok. Personligen tycker jag det är kul med utmaningar, så för min del är dessa ”invändningar” egentligen plus. När det gäller redskapen föreställer jag mig att de kan vara fin inspiration även annars – har man t.ex. en tryckkokare hemma då vill man kanske lära sig några andra recept man kan göra med den, recept som man annars aldrig tagit reda på. Eller så blir den bara liggande längst in i något skåp och samlar damm till dess att vi flyttar. Någotdera.

Hursomhelst. Mina favoritrecept hittills: Caesarsalladen, mango med yoghurtsås och vit choklad, och så en morotssallad. Men jag kan tänka mig att de blir många fler allteftersom jag lagar fler middagar ur denna kokbok. För det kommer jag göra, jag vill laga mig genom hela denna fantastiska sak.

//Veronica

Kommentera

