Några korvar och ett tillbehör

20140331_191121

Helgens korvfestival bjöd på många positiva smakupplevelser och några nostalgitrippar. Jag och sällskapet fastnade direkt för den korv vi testade allra först. Och fortfarande efter två rundor av idogt provsmakande bland utställarna så var det den, Stellans kallrökta äppelkorv, som var favoriten. Men det var inget ohotat favoritskap för korvarna var många och goda. Och vilken korv man föredrar beror naturligtvis på både smak och syfte.

Sedan har vi de där korvarna som väckte gamla minnen till liv. Där var stångkorven (en godare variant vill jag nog tycka) som var en del av min egen skolgångs matbespisningssmeny men numera är saligen frånvarande åtminstone från den skolmatsal jag frekventerar. Vi bjöds också på grynkorv av Grynkorvens vänner, ett sällskap av eldsjälar och andra intresserade som vill verka för bevarandet av en gammal mattradition. Grynkorv är en västgötsk släkting till värmlandskorven (eller potatiskorv som den kallades när jag växte upp) och jag tycker att sällskapet gör ett viktigt kulturkulinariskt insats här. Korven var dessutom god.

En ny råkorv (en obehandlad korv med kort hållbarhet och som måste lagas innan man äter den, för den som undrar) med timjan- och tomatsmak från en av våra större korvproducenter kan kanske vara nått för sommarhalvårets grillparty. Den smakade gott på plats men en extra avsmakning  hemma, som en hel måltid, får fälla det avgörande omdömet. Timjan- och tomatkorven  kommer snart att finnas i butikerna.

20140331_201454

Den mest otippade och överraskande smakupplevelsen var det ett tillbehör som stod för. För det var,  om jag ska vara ärlig, med en lätt road skeptisk min som vi tog oss för att avsmaka blåbärssenapen. Den minen utbyttes dock raskt till ett nickande erkännande av densamma. Det smakade faktiskt riktigt bra.  Huruvuda smaklökarna klarar av kombinationen blåbärssenap och korv får väl tiden utvisa. Den hugade kan gå in på LissEllas Senap för att läsa mera.

20140331_204430

// Marie-Louise

Kommentera

