Korvfestival

Allt har en ände men korven den har två. Och många korvändar blev det som både betittades och avsmakades när jag gick runt idag på Korvfestivalen i Annexet vid Globenområdet. Här presenterade sig  stora, småskaliga och nya heta korvproducenter och så naturligtvis tillverkare av de obligatoriska tillbehören. Efter några rundor med provsmakning bland utställarna kan konstateras att det rör på sig rejält i den svenska  korvbranschen. Jämfört med min egen barndoms något enahanda korvutbud (som med ett enda undantag var industriellt producerat) finns det numera ett fantastiskt varierat utbud. Min egen relation till korven har i vuxen ålder varit något sval på grund av  blek smak och en stor skepsis vad innehållet beträffar.  Egentligen har korv bara smakat bra när man grillat den i skogen. Kommer nog fortfarande att noggrant välja vilka korvar jag sätter tänderna i men ett intresse har växt de senaste åren.  En korvkurs står på min tänker-göra-lista och korvfestivalen sporrade mig än mer. Det enda jag saknade, eller inte såg, var vegetarisk korv. Tycker nog att det är en produkt som borde ha stor potential att utvecklas smakmässigt. Tycker nog också att festivalen skulle bli mer komplett med vegetariska korvar även om jag inser att frånvaron av dessa säkert har sina randiga skäl.

Upptäckte att det finns en symbol för köttprodukter där alla led i processen, från uppfödning till färdig produkt, är inhemskt svenska:

Korvfestivalen arrangeras av Korvakademin.

Om några korvar och ett tillbehör med ny och smakmässigt  helt otippat innehåll kommer jag att berätta senare.

// Marie-Louise

3 kommentarer

  1. Ping: Några korvar och ett tillbehör | Två kök

Kommentera

