Lördagsmys

Under På spåret-säsong är tacos något vi äter klockan 20.00 varje fredagkväll. Övrig tid på året äter vi det lite närsomhelst. Den senaste tiden har jag börjat göra alla komponenter själv, vilket ger en otrolig tillfredsställelse när man sätter sig ner för att äta. Här kommer recepten:

Tacokrydda: (från alltommat.se)

1 msk chilipulver

1 msk anchochilipulver

2 tsk torkad oregano

1 tsk paprikapulver

1 tsk mald spiskummin

1 tsk chiliflakes

3 krm salt

Jag har uteslutit sockret från originalreceptet helt enkelt för att jag tyckte det var onödigt. Blanda, klart. På tackokväll kan man ha lagom mycket av den antingen till ca 400 gram köttfärs eller lika mycket kidneybönor. Jag brukar göra mångdubbel sats så att jag alltid har reserv hemma, och använder också till t.ex. tacopajen.

Tacosås: (från mat.quizzia.se)

1 gul lök, hackad

1 paket krossade tomater (till skillnad från originalreceptet använder jag bara krossade tomater, inga passerade)

Hackad chili (Findus har väldigt smart färdighackad chili i 50-grams frysförpackningar)

2 vitlöksklyftor, pressade

1 msk/skvätt vitvinsvinäger

1 msk/skvätt olivolja + olivolja att steka lök+chili i

salt

svartpeppar

Stek den hackade löken och chilin i olivolja tills löken är mjuk men inte blivit brun. Tillsätt tomater, vitlök, vinäger och olivolja. Smaka av med salt och peppar. Koka upp. Smaka av och tillsätt eventuellt mer av någon ingrediens. Låt svalna, och servera antingen ljummen/lätt varm eller kall, jag tycker båda versionerna är riktigt bra till tacos.

Vetetortillas: (från Heléne Johanssons ”Bröd”)

Första gången jag testade att göra tortillas var det majstortillas. Det funkade inte alls. Katastrofalt är ett passande ord för resultatet, varken smaken eller konsistensen blev bra, och jag visste inte ens var det hade gått fel och alltså vad jag skulle ändra eller förbättra till nästa gång. Jag tänkte att hemgjorda tortillas inte var något för mig och att vi skulle få äta köpetortillas resten av våra liv.

Men så råkade jag vara hemma hos mormor en kväll när hon gjorde vetetortillas, och det såg mycket lättare och smidigare ut än det jag hade försökt mig på. De smakade mycket bättre och satt faktiskt ihop. Det visade sig att det var precis så lätt som det verkade, och det funkade lika bra hemma som hos mormor.

400 gram vatten

600 gram vetemjöl

30 gram olivolja

20 gram havssalt

10 gram bakpulver

Blanda alla ingredienser och arbeta degen smidig i hushållsmaskin 8-10 minuter, eller för hand minst dubbelt så länge. (Jag kör för hand i 20 minuter.) Man kan bli avskräckt av hur salt degen är nu, men oroa er inte, slutresultatet blir inte alls lika salt.

Dela degen i tio till femton delar och rulla varje del till en bulle. Låt bullarna vila i 5 minuter.

Kavla ut varje degbulle till ett tunt bröd. Snåla inte med mjölet på bakbordet.

Stek varje tortilla i 1-2 minuter på båda sidorna i en lätt oljad stekpanna. Jag använder en brödpensel för att få ett tunt och jämnt lager olja i botten på pannan.

Låt tortillabröden svalna under bakduk. Servera.

Guacamole:

2-3 avocadofrukter

1-2 pressade vitlöksklyftor

Limesaft

Salt

Chilipulver eller anchochilipulver

Mixa avocadofrukterna med stavmixer tills de blivit en krämig röra. Smaka av med övriga ingredienser, et voilà!

//Veronica

Kommentera

