Punica granatum

20140306_121332

Punica granatum, eller i dagligt tal granatäpplet, är en härlig frukt full av c-vitamin och antioxidanter. Kanske köper jag den inte så ofta för att det känns lite jobbigt att komma åt fruktköttet. Lite för pillrigt och omständigt. Fast mer beror det nog på vanans makt. Granatäpplet är ju en relativt ny bekantskap och förbises kanske av den orsaken mer än annat. Jag har dessutom lärt mig en teknik för att få ur fruktköttet (kärnorna) lätt; rulla frukten lite mjuk, dela och håll halvan upp och ner över en djup tallrik samtidigt som du bankar med en träslev. Kärnorna ramlar då ner och fruktsaften sipprar ur.

20140306_123016

Äter gärna granatäppelkärnorna som de är eller i en sallad. Kanske blir det lite saft (grenadin) i drinken någon gång också. Och om det blir några kärnor över så kan de frysas (minimal chans att det blir, men en dag kanske det händer). Sedan mer än ett år tillbaka har jag druckit granatäppeldryck (köpt variant med hallon) nästan varje frukost här hemma  och jag önskar att det ultimata granatäppelglassreceptet faller i mina händer lagom tills våren och värmen kommer på allvar.

//Marie-Louise

Kommentera

