Drömmar av skrädmjöl

Detta kan mycket väl vara mina första bakade drömmar. Förutom själva ätandet  är småkakor  inte riktigt min grej.  Men har jag nu tagit mig för att agera  ambassadör för skrädmjölet så måste jag nog bredda mig utöver den värmländska landskapsrätten motti (gröt gjord av skrädmjöl med stekt fläsk).  Vad kan då vara mer passande än  den här lilla sötsaken som bokstavligt talat smälter i munnen.  Skrädmjölet  har en distinkt aromatisk smak som gör att det blir en smakmässigt annorlunda  dröm än den traditionella varianten. Det kommer garanterat att göras  fler drömda kakor här hemma framöver.

20140320_185854

Det här receptet är från Mårbackastiftelsens samlingar: Ta fram smöret, skär i mindre kuber och låt det bli rumsvarmt. Blanda sedan alla ingredienser, gärna i en matberedare. Forma degen till två rullar och dela var och en i tio delar. Rulla delarna, lägg på plåt med smörpapper och platta till en aning. Grädda i upp mot 20 minuter (beror på ugnen) i 160 grader.

Och nu börjar jakten på nästa skrädmjölsrecept att realisera.

//Marie-Louise

Kommentera

