Snabbmat och snabb mat

Det händer att jag slinker in på någon av våra mer kända snabbmatsrestauranger på väg hem från jobbet.  Ibland när timmen blivit sen och anden är svag. Tanken att vara mätt och belåten när man kliver över tröskeln därhemma lockar. Det är inget jag har dåligt samvete över men självklart  är det inte speciellt hälsosamt om det sker för ofta. Då kan det vara bra att ha ett eget batteri med maträtter som är snabblagade eller åtminstone inte kräver så stor arbetsinsats  (efter lite planering och förberedelse förstås).

En snabb maträtt som funkar bra efter jobbet för mig är  röd currykyckling. Det svåra här är egentligen att komma ihåg att ta fram kycklingen ur frysen på morgonen för att ställa på tining i kylen under dagen, om man inte köper med sig färsk på väg hem förstås.

Gör så här: Hetta upp olja i wookpanna (eller kastrull) och stek currypastan. Tillsätt kokosmjölk, fisksås och socker. Lägg i kycklingbitarna när kokosmjölken börjar koka och rör om.  Efter en liten stund läggs bambuskotten och paprikan i och värmen sänks. När jag arbetar med kyckling kollar jag alltid att den är genomstekt. I det här fallet genom att dela på en kycklingbit.  Garnera med basilika när maten läggs upp på tallrik.

Jag äter jasminris till den här maträtten. Och  gärna ett glas thailändskt öl om något sådant finns hemma (beror förstås på graden av förberedelse).

Ingredienser (två portioner):

  • kycklingkött  skuret i mindre avlånga bitar (jag använder filé, en per person)
  • 2 tsk röd currypasta
  • en burk kokosmjölk
  • 2 msk fisksås
  • 2  tsk socker
  • 1 burk bambuskott
  • 1  paprika (grovt skurna bitar)

// Marie-Louise

Kommentera

